Gå videre til innhold
Hvilke regler gjelder for markedsføring?

Nyhet -

Hvilke regler gjelder for markedsføring?

Markedsføring er en del av hverdagen for de fleste av oss. Og hver dag er det tusenvis av personer som jobber med å formidle markedsføringsbudskap. Det er disse som Morten Grandal og Frode Elton Haug tenker kan ha nytte av «Markedsføringsrett i et nøtteskall». Boken er nå utgitt i 2. utgave.

Grandal og Elton Haug har jobbet hos Forbrukertilsynet i henholdsvis 10 og 20 år, førstnevnte som advokat og sistnevnte som juridisk direktør. I tillegg til å håndtere et stort antall markedsføringssaker, har de holdt foredrag om markedsføringsrett og prosedert saker i Markedsrådet. Fra januar 2021 er Advokatfirma Grandal Haug nytt arbeidssted for begge.

Markedsføring i konstant utvikling

Markedsføringen endrer seg stadig, den dukker opp i nye kanaler og med nye formidlere. For å følge denne utviklingen har også markedsføringsloven blitt oppdatert en rekke ganger i løpet av de siste årene.

- Det er dette som er noe av det som gjør markedsføring og markedsføringsrett så spennende å jobbe med, sier Frode Elton Haug. – Det dukker opp nye spørsmål hele tiden som vi er nødt til å håndtere fortløpende. EU er også veldig aktive, og kommer stadig vekk med nye forordninger og direktiver som endrer reglene for markedsføring i Norge og de andre EU/EØS-landene.

Det viktigste man trenger å vite om reglene

Formålet med «Markedsføringsrett i et nøtteskall» er å gi alle som kan ha nytte av det en innføring i markedsføringslovens regler. Boken gir også en oversikt over særbestemmelser om markedsføring for visse typer produkter slik som finansielle tjenester, strøm, pengespill, helsetjenester, legemidler, mat og alkohol.

Morten Grandal sier han håper at alle som enten studerer eller jobber med markedsføring kan ha nytte av boken.

Vi håper at den vil gi en oversikt over det viktigste man trenger å vite. Regelverket er til dels komplisert, men vi har prøvd å trekke ut det mest sentrale og oppsummere dette på en enkel og grei måte.

Markedsføringsretten får «the GDPR treatment»

Markedsføring og salg av varer og tjenester på tvers av landegrenser i Europa, er selvsagt noe EU er svært opptatt av. Og mye av markedsføringen nå til dags bygger på personopplysninger og «big data» som er samlet inn om den enkelte.

- EU oppdaterte personvernreglene med GDPR for noen år siden. Nå kommer en lignende oppdatering av markedsføringsretten, sier Frode Elton Haug. – Som vi skriver i boken, så risikerer næringsdrivende fra neste år å bli ilagt gebyrer på «GDPR-nivå» ved brudd på markedsføringsloven. Vi får også en rekke nye regler for online markedsføring.

Grandal og Haug er enige om at det er mye spennende som skjer innen markedsføringsretten. – Vi håper at boka vår gir en nyttig oversikt over reglene som gjelder, og så er det bare å følge med på fortsettelsen, avslutter de.

Related links

Emner

Tags

Pressekontakt

Susann Hansen

Susann Hansen

Markedsansvarlig Handelshøyskole Handelshøyskole 99011183
Lisbeth Sefaniassen Eide

Lisbeth Sefaniassen Eide

Redaktør Juss Juss 99359290

Relaterte nyheter