Følg Gyldendal Akademisk

Kommunikasjon i bilder

Nyhet   •   nov 21, 2017 09:28 CET

Foto: Siri Wolland/Riksantikvaren. En grav på vei ut i havet: Klimaendringer er lettere å forklare ved hjelp av bilder. Dette bildet viser en hvalfangergrav på Svalbard som nesten er rast ut i havet på grunn av erosjon.

Bruk av bilder kan gjøre nesten all kommunikasjon bedre.

Noen ganger er bilder så viktige at det ikke er mulig å forklare en sak uten dem. Det er for eksempel først når de har bilder eller illustrasjoner fra større bygge- eller byutviklingsprosjekter, at kommuner og utbyggere kan kommunisere tydelig om disse med innbyggerne. 

Virksomheter i offentlig sektor skal nå svært forskjellige målgrupper, og noen av målgruppene vil ha ekstra nytte av en pedagogisk bruk av bilder, enten det er på nettsider eller i brosjyrer. Det kan hjelpe forståelsen uansett språkkunnskaper. Hvem har ikke blitt reddet av instruksjonsvideoer på YouTube?

En pressemelding blir alltid bedre med et bilde eller to som pressen kan gjenbruke. Et godt og aktuelt bilde gjør at saken lettere kan komme på trykk, det sparer tid for redaksjonen, og det øker kvaliteten på artikkelen. Ofte er ord unødvendige – bildene sier alt. 

I sosiale medier er gode bilder avgjørende. En litt slapp og kjedelig sak med bilde av deltakere på en konferanse, med mange bakhoder som ser på en skjerm, fungerer dårlig. Da er det bedre med et godt foto av noe som er tema på konferansen, eller av omgivelsene der konferansen foregår.


Noen tips til bruk av bilder

  • Gjør det til en vane å tenke på hvordan sakene dine kan illustreres, enten du skal legge fram noe for kolleger eller bistå i kommunikasjonsarbeid.
  • Det finnes mange gode bildearkiver på nettet, enten til gratis bruk eller til kjøp/nedlasting.
  • Krediter alltid fotografen, og sjekk at dere har lov til å bruke bildet.
  • Mangler dere bilder av et saksfelt dere jobber med, gå ut og ta nye bilder.
  • Bruk gjerne et godt kamera. Men det er lurt å ta noen mobilbilder i tillegg, som kan sendes videre eller publiseres med én gang.
  • Bilder i breddeformat er ofte best på nettsider og i sosiale medier. Men prøv å få tatt bilder i både bredde- og høydeformat, så kan du bidra med bilder til alle redaksjonelle flater.
  • Spør om lov før du tar bilder, og før du publiserer bilder på sosiale medier.
  • Ta ikke bilde av barn uten lov fra foreldrene.

Vær synlig - Kommunikasjonsarbeid i offentlig sektor  av Siri Wolland, Karen Thommesen, Turid Åsheim

Teksten ble publisert først i VIT nr. 2 - 2017

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar

Agree With Privacy Policy