Følg Gyldendal Akademisk

Hva betyr det å gi barnet indirekte ros?

Nyhet   •   jun 28, 2018 11:02 CEST

Illustrasjoner: Kristin Berg Johansen

Er du på jakt etter verktøy som bygger opp under ditt forhold til barn og gjør rollen som oppdrager enklere? Ben Furman gir deg praktiske hjelpemidler til å styrke kontakten mellom deg og barnet og viser deg samtidig hvordan barneoppdragelsen blir morsommere.

I boken Jeg er stolt av deg er det spesielt fem problemstillinger som belyses:

  • Hvordan rose og oppmuntre barnet?
  • Hvordan få barnet til å høre etter?
  • Hvordan samarbeide med andre voksne?
  • Hvordan hjelpe barnet med å overvinne problemer og vansker?
  • Hvordan respondere når barnet gjør noe galt?

ROS ER MEST EFFEKTIVT
Men å gi ros i praksis er ikke så enkelt som man skulle tro. Ros må brukes med vett og forstand – hvis ikke kan den slå feil eller ha dårlig eller i verste fall motsatt effekt. 
Barn reagerer forskjellig på ros. Noen barn blir glade for de mest subtile former for ros, mens det for andre har svært mye si hvordan du roser dem. Det kan også gå inflasjon i rosen. Hvis du roser barnet for ofte eller alltid på samme måte, er det stor fare for at effekten forsvinner, og at rosen får en falsk og hul klang i barnets ører. 
Den beste måten å bli flinkere til å rose barn på er å utvide repertoaret og utforske forskjellige måter å rose dem på. Jo flere former for ros du spiller på, jo morsommere blir det å rose barnet, og jo sikrere kan du være på at rosen treffer blink og gir ønsket virkning.

TAKK
Takking er en naturlig form for positiv tilbakemelding til barn. En takk er lett for barnet å akseptere, og en hyggelig bonus er at barn som blir takket, venner seg til ideen om å takke og lærer å gjøre det samme overfor andre. Takking er en nyttig sosial ferdighet som virker positivt i alle typer relasjoner.

PRØV DETTE
Gjør det til en vane å takke barnet for alt mulig i en ukes tid, også ting som barnet forventes å gjøre. Legg merke til hvordan takkingen påvirker barnet og relasjonen dere imellom.

INDIREKTE ROS
Med indirekte ros menes at den voksne i stedet for å rose barnet direkte gjør det indirekte ved å skryte av barnet til en annen person. Det kan for eksempel være at mor skryter av barnet til far, bestemor eller bestefar, eller at læreren skryter av barnet til foreldrene i barnets påhør.

PRØV DETTE
Eksperimenter med indirekte ros. Du kan for eksempel

1. skryte av barnet til en annen voksen mens barnet hører på

2. fortelle barnet noe fint som en annen voksen har sagt til deg om ham/henne, eller

3. fortelle barnet at du har tenkt å si noe fint om ham/henne til en annen voksen

Du kan også gi voksne indirekte ros, for eksempel skryte av ektefellen til svigermor eller skryte av en kollega til en annen kollega. Også voksne setter pris på indirekte ros og skryt.


Kilde: Jeg er stolt av degav Ben Furman 


Ben Furman gir deg praktiske hjelpemidler til å styrke kontakten mellom deg og barnet. Jeg er stolt av deg! er skrevet for alle voksne som oppdrar eller bidrar i oppdragelsen av barn.

Teksten er først publisert i VIT nr. 1 - 2018

Kjøp boken her

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar