Følg Gyldendal Akademisk

Tags

Ikke glem barna - hvordan kan du hjelpe når barn er pårørende?

Ikke glem barna - hvordan kan du hjelpe når barn er pårørende?

Blogginnlegg   •   jul 03, 2018 10:17 CEST

Psykiater Anne Kristine Bergem skriver om hvorfor det er viktig å ivareta barn som er pårørende, og hva som kan være lurt å gjøre.

Norge og oljepengene: aldri så mye – aldri så lite?

Norge og oljepengene: aldri så mye – aldri så lite?

Blogginnlegg   •   mai 25, 2018 12:25 CEST

Aldri har noe utviklet land så uventet og så ufortjent fått så mange penger til rådighet som Norge i årene fra 2005 til 2014. Den nærmeste parallellen er små oljerike bystater som Abu Dhabi, Brunei, Kuwait og Qatar.

​Øye for digital læring - vi gjentar suksessen

​Øye for digital læring - vi gjentar suksessen

Blogginnlegg   •   apr 01, 2018 12:01 CEST

Gyldendal Akademisk ønsker å samarbeide tettere med universitet og høgskoler om utvikling av digitale utgivelser. I den anledning har vi etablert en tverrfaglig fagdag som vi har valgt å kalle "Øye for digital læring".

Håndtering av risiko på arbeidsplassen – hva er god praksis?

Håndtering av risiko på arbeidsplassen – hva er god praksis?

Blogginnlegg   •   mar 15, 2018 12:50 CET

Det er mange år siden alle arbeidsplasser ble pålagt å risikovurdere arbeidsplassen og sette inn tiltak på bakgrunn av risikonivå for å redusere risikoen til et akseptabelt nivå. Målet var, og er å hindre at noen blir syk eller skadet på jobben. Men folk skader seg fremdeles på jobben, og det er mange som er borte på grunn av sykdom. Kan en årsak være at vi ikke kartlegger risikoen godt nok?

Viktigheten av fysisk aktiv læring i skolen

Viktigheten av fysisk aktiv læring i skolen

Blogginnlegg   •   des 12, 2017 13:56 CET

Fysisk aktivitet er viktig for elevene, som egenverdi, som danning og som meningsfulle læringsaktiviteter i fag.

Gjennom godt samarbeid skaper vi gode fagbøker

Gjennom godt samarbeid skaper vi gode fagbøker

Blogginnlegg   •   nov 22, 2017 09:54 CET

Gyldendal Akademisk er markedsledende innenfor pensumlitteratur for sykepleierutdanningen i Norge. Å utvikle fagbøker er krevende. Hvordan jobber vi for å lage gode fagbøker?

Ta presentasjonsferdighetene dine på alvor!

Ta presentasjonsferdighetene dine på alvor!

Blogginnlegg   •   okt 30, 2017 09:54 CET

Ønsker du at publikum skal lytte til det du har å si, må du mestre presentasjonsteknikk. Kunnskap og trening gjør mester!

Ti tips til klasseledelse for 100% av elevene!

Ti tips til klasseledelse for 100% av elevene!

Blogginnlegg   •   okt 18, 2017 14:06 CEST

Antallet elever som ikke klarer å gjennomføre skoleløpet, er høyt. De som faller ut av skolen, står også i stor fare for ikke å komme inn på arbeidsmarkedet, og for å toppe alle statistikker man helst ikke skal være en del av når man er blitt voksen.

Hvordan ivareta brukermedvirkning i LAR?

Hvordan ivareta brukermedvirkning i LAR?

Blogginnlegg   •   sep 25, 2017 14:12 CEST

Legemiddelassistert rehabilitering (LAR) er underlagt et sterkt kontrollregime. Ønsker en pasient i LAR å innta ulovlige rusmidler, vil det oppstå konflikt mellom retningslinjene for LAR og personens planer og ønsker.

Nattevakt

Nattevakt

Blogginnlegg   •   aug 01, 2017 12:31 CEST

Klokkene ringer, pliktene kaller.

Barn og datasikkerhet – hva bør foreldre vite?

Barn og datasikkerhet – hva bør foreldre vite?

Blogginnlegg   •   jul 06, 2017 09:12 CEST

Barn er svært flinke til å bruke digitalt utstyr og tjenester, men kan de egentlig nok om nettvett og datasikkerhet?

Student + bokhandel = sant

Student + bokhandel = sant

Blogginnlegg   •   jul 03, 2017 10:11 CEST

I disse dager er det forberedelser til semesterstarten i august som har fullt fokus hos bokhandlerne.

"Besøksvennen" farmor

"Besøksvennen" farmor

Blogginnlegg   •   jun 27, 2017 08:55 CEST

Her om dagen var jeg på middag hos min farmor. Farmor er 85 år. Hun spiller bridge på mandager, reiser på venninnetur til India og sender bilder med sin mobiltelefon.

Ferie – en god tid for refleksjon

Ferie – en god tid for refleksjon

Blogginnlegg   •   jun 13, 2017 14:07 CEST

De fleste møter ferien med glede. Endelig ha tid til å slappe av, være ute i naturen, lese en god bok og ha tid til familien og kanskje venner. Ingen forpliktelser, kunne sove mer og med andre ord få hentet seg inn. Dette gjelder både ungdom som har lagt et skole- eller studieår bak seg, og voksne som har stått på aktivt gjennom jobb.

Pensum og læremidler for fremtiden

Pensum og læremidler for fremtiden

Blogginnlegg   •   jun 09, 2017 09:53 CEST

Hva vil kjennetegne de beste lærebøkene i fremtiden? Hva vil være pensum? Vil man i det hele tatt snakke om pensum? Hva vil fremtidens studenter forvente av sine læremidler? Spørsmålene er mange, og Gyldendal Akademisk arbeider med dem hver dag.

Forebygging av trykksår gir bedre livskvalitet for pasientene og koster mindre

Forebygging av trykksår gir bedre livskvalitet for pasientene og koster mindre

Blogginnlegg   •   jun 06, 2017 12:10 CEST

Det er enklere å forebygge enn å behandle trykksår. Trykksår er smertefullt og kan redusere livskvaliteten til pasienten kraftig. Allikevel er trykksår svært utbredt både på sykehus og i kommunehelsetjenesten.

Dokumentasjon i helsetjenesten – et nyttig verktøy

Dokumentasjon i helsetjenesten – et nyttig verktøy

Blogginnlegg   •   jun 05, 2017 12:12 CEST

Helsepersonell har både en juridisk og faglig plikt til å dokumentere. Allikevel opplever mange at det er krevende og utfordrende. Hva og hvordan skal man dokumentere? Og hvordan kan dokumentasjon brukes som et nyttig verktøy i arbeidet?

Hva er en lærende organisasjon?

Hva er en lærende organisasjon?

Blogginnlegg   •   mai 29, 2017 08:45 CEST

Et hovedproblem for nesten alle norske virksomheter er at de ikke er lærende organisasjoner. Dette arter seg ved at de har mange kroniske problemer og gjentar feil. Samtidig er bare deler av organisasjonen engasjert i systematisk problemløsning og innovasjon. Organisasjonenes ledelse har oppmerksomheten rettet mot god styring og kontroll og ikke kontinuerlig læring.

Det nye risikobildet

Det nye risikobildet

Blogginnlegg   •   mai 24, 2017 08:00 CEST

Risiko knyttet til IT-systemer utgjør en vesentlig trussel mot norske virksomheter og privatpersoner.

I uniform for første gang

I uniform for første gang

Blogginnlegg   •   mai 15, 2017 08:00 CEST

Når man tar på seg uniformen, går man automatisk litt rettere og raskere. Du vet at det er mange oppgaver som står i kø på dagens vakt. Noen av oppgavene er rutinepreget, andre må man ha mye kunnskap og erfaring for å håndtere. Ansvaret er stort!