Følg Gyldendal Akademisk

Ny grunnskolelærerutdanning

Blogginnlegg   •   mar 15, 2017 13:19 CET

I høst blir grunnskolelærerutdanningen en femårig masterutdanning. Vi vet at det arbeides raskt og effektivt rundt om på høgskolene for å få studieplaner m.m. på plass i tide. Også i Gyldendal Akademisk er det travle tider. Vi har hatt en solid posisjon på pensumlistene i de pågående lærerutdanningene og ønsker å styrke den i den nye grunnskolelærerutdanningen.

Det ligger i en masterutdanning at den skal være forskningsbasert. Kunnskapsdepartementet har dessuten lagt stor vekt på at utdanningen skal være rettet mot arbeidet lærerne skal gjøre i skolen etter endt utdanning. Dette er riktige prioriteringer. Samtidig stiller de faglitterære forfattere og forlag overfor utfordringer. Det er vanskelig å innfri disse kravene med tradisjonelle lærebøker der én forfatter skriver hele boken. Mange av våre nye bøker har derfor flere forfattere eller er antologier. Forfattere og redaktører vi har samarbeidet med, har valgt å skrive bøker med ganske vid tematikk, før de strammet inn rammene for fremstillingen og hvordan temaet skal formidles. Det har bidratt til å skape helhet i bøkene. Fagfolk fra lærerutdanningene er blitt invitert til å skrive på bakgrunn av egen forskning.

Foto: Thinkstock

De nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningen følger opp en målstyringstradisjon. Som forlag tenker vi mer på innhold enn på mål. Denne gangen har vi vært opptatt av at bøkene fra Gyldendal Akademisk skal være forskningsbaserte og rettet mot praksis i skolen. Vi har derfor ikke blitt styrt av detaljer og enkeltformuleringer i de nasjonale retningslinjene, men har mer sett på dem som rammefaktorer. Det handlingsrommet som forfatterne da har fått, tror vi bidrar til spennende og lesverdige bøker til studentene.

Teksten stod første gang i Vit nr. 1-2017

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar